joi, 3 aprilie 2008

Despre fericire (II)

Am auzit demult, cand eram tanar, o povestioara plina de talc ce mi-a placut foarte mult si care mi-a ramas intiparita in minte.
Se spune ca un miliardar american (atunci cand am auzit eu povestea era vorba de un milionar american dar intre timp lucrurile au evoluat) care era intr-o mica vacanta si facea o croaziera cu un iacht de lux, s-a oprit intr-o zi pe o insula in mijlocul oceanului. El a ramas impresionat de salbaticia locurilor, de frumusetea oamenilor, de apa limpede si nisipul fin, de soare si de palmieri, de cantece si dansuri. Intr-o dimineata a vazut de pe vas un pescar care a iesit cu barca in larg, intr-un loc stiut numai de el, a prins cu indemanare cativa pesti si s-a intors inapoi la mal. Miliardarul a scos repede calculatorul din buzunar, a facut cateva calcule si a ridicat mirat din spranceana. Seara, in jurul focului, miliardarul l-a vazut din nou pe pescar, cantand la chitara si dansand alaturi de fetele frumoase. Nu s-a putut abtine, s-a apropiat de acesta si i-a spus:
- Pescarule, te-am vazut vazut dimineata la pescuit. Te pricepi foarte bine, am vazut cat repede ai prins un kilogram de peste. Dar dupa nici jumatate de ora te-ai intors. De ce nu ai stat la pescuit mai mult, sa fii prins cateva kilograme de peste?
- La ce imi trebuie? – a intrebat mirat pescarul. Eu ma scol dimineata prind atat peste cat ne trebuie sa mancam mie si familiei mele in ziua respectiva si atat. Ziua stau la soare iar seara imi adun toti prietenii, beau in pahar de vin, cant la chitara, fetele frumoase danseaza in jurul meu. E tot ce-mi doresc.
Miliardarul a zambit cu subinteles si a continuat:
- Pai daca prinzi cateva kilograme de peste in fiecare zi, intr-o luna poti prinde in jur de o suta de kilograme, iar la sfarsitul lunii il poti vinde.
- Pentru ce?
- Pai… cu banii castigati iti poti cumpara o barca noua, mai buna, din fibra de sticla, cu motor, iti cumperi scule de pescuit profesioniste...
- Si ce sa fac cu ele?
- Cu ajutorul barcii poti ajunge mai repede acolo unde itit doresti. Nu mai pierzi timpul cu transportul, ai spatiu de depozitare mai mare si poti pescui mai mult. Iar cu sculele noi de pescuit prinzi pestele mai repede si mai usor.
- De ce sa pescuiesc mai mult? – intreaba naiv pescarul
- Pai in felul acesta in cateva luni iti poti cumpara inca o barca si poi inca una si inca una…..
- Si la ce-mi folosesc?
- Dupa ce cumperi cateva barci poti sa-ti deschizi o firma, angajezi cativa oameni si pui pe picioare o afacere rentabila.
- De ce?
- Pentru ca in cativa ani iti vei putea cumpara un pescador. Apoi faci un imprumut la banca si cu banii luati iti faci o mica flota de pescadoare. Angajezi toti oamenii de pe insula sa lucreze pentru tine, vinzi pestele la americani si ai o viata asigurata.
- Si la ce-mi foloseste?
- In felul asta – spune miliardarul si scoate iar calculatorul – in mai putin de… cincisprezece ani poti deveni miliardar…
- Si?! – intreaba pescarul in continuare nelamurit…….
- Si uite….. din cand in cand iti poti lua o mica vacanta, pleci pe mare impreuna cu prietenii, te opresti in mijocul oceanului pe o insula superba, seara iti aduni amicii, bei un pahar de vin, canti la chitara, fetele danseaza in jurul tau. Viata e frumoasa si trebuie traita ce naiba……..incheie miliardarul usor enervat.


Niciun comentariu: