vineri, 8 octombrie 2010

Interviul

Aseară am fost invitat la o emisiune TV să ţin un speech despre “Sănătatea pământului”. Mi s-a spus să-mi pregătesc un material aşa cam de vreo jumătate de oră. N-a fost absolut nici o problemă. M-am pregătit pe îndelete o săptămână capcoadă. Dar mi-a făcut plăcere căci e un subiect care mă intrigă şi-mi place. Am fost pentru primă dată live într-un studio de televiziune. Ooo… ce nebunie în culise… Aglomeraţie, machiaje, proiectoare fierbinţi, cuvinte risipite, cabluri încolăcite, personalităţi mai mult sau mai puţin ilustre… Mi se făcuse pielea de găină.
Cu emisiunea a mers O.K. Acum, ştiţi şi voi cum e la televiziuni. O parte din timp se mai pierde cu începutul şi sfârşitul, generice, prezentare, “pa şi la revedere”. Nu mult, da’ cam cinci de început şi cinci de sfârşit tot se duc din ora de emisie. E, da nu-i mare lucru că speechul meu de juma’ de oră a încăput, nu se pune problema. Da’ pe urmă ştiţi cum e cu televiziunile astea, bagă reclame la greu, că doar din reclame trăiesc nu?! Noi am mai molfăit o grisină, am mai băut un pahar cu apă, am mai schimbat două cuvinte. Trei reprize de reclame de cinci minute fiecare trec repede, nici nu le simţi. Iar speechul meu nu se întindea pe mai mult de douăşcinci de minute. Pe urmă vorba aia, cine împarte parte îşi face, aşa că moderatoarea a vorbit cam jumătate din timp, că avea o limbariţă mamămamă. Da ce, puteai să zici ceva?! “Mai taci cucoană să mai vorbim şi noi că de-aia ne-ai chemat!?”… Nu puteai! Şi fie vorba între noi vorbea la subiect, nimic de zis. Aşa că a trebuit să-mi mai ajustez puţin speechul. Mai ales că eram patru invitaţi, nu eram singur cum mi se spusese la început, deci trebuia împărţit timpul ca să ajungă să spună fiecare câte ceva. Nu mai spun că la un moment dat pe unu’ l-a apucat tusea şi altuia i-a căzut lavaliera, iar asta ne-a mai mâncat din timpu’ de emisie şi aşa scurt. Zece minute pierdute cu introducerea şi finalul, cinşpe cu reclamele, trei cu tusea şi două cu junghiul uite că s-a păpat o juma’ de oră. Aşa că a trebuit să ajustez pe genunchi speechul pentru condiţiile concrete de criză din teren. Dar am făcut-o rapid şi eficient. Mi-a ieşit concis şi clar, punct ochit – punct lovit.
Din ailaltă jumătate de oră rămasă cam o cincime s-a dus cu timpii morţi că doar n-om vorbi în continuu fără să tragem aer în piept, aşa că efectiv de discuţii am avut doar douăzeci şi patru de minute în cap. Din astea, jumătate a mâncat gazda cum spuneam, iar cealaltă am împărţit-o frăţeşte noi, cei patru invitaţi. Adică fix doişpe împărţit la patru, trei minute de fiecare. Şi din alea trei ale mele am mai pierdut unul că omul ăla dinainte nu-şi încheiase fraza şi am lăsat-o şi pe gazdă să spună câteva cuvinte introductive despre mine. Aşa că eu n-am mai apucat să zic decât “a…” şi gata s-a terminat emisiunea, că oricum eram ultimul. Şi nici măcar atunci când am zis firavul ăla de “a” nu era camera pe mine, că rămăsese lipită pe decolteul moderatoarei, aşa că prietenii de acasă au crezut că s-a înţepat ea în chestia aia pe care-şi ţine hârtiile şi unde face harşt-harşt sub ultimul rând când totul e gata. Da’ realizatoare emisiunii, o femeie foarte de treabă, şi-a cerut scuze la sfârşit, mi-a spus că ideile mele i s-au părut foarte interesante, şi desigur şi publicului, aşa că mi-a propus să ne întâlnim la o emisiune viitoare ca să discutăm mai pe larg. Mă apuc să-mi pregătesc de pe acum speechul. E o temă mai mult decât generoasă: “Tendinţe şi oscilaţii privind moralitatea societăţii româneşti”. Tare!

15 comentarii:

sophie spunea...

:))
Sugestie! Fa mai multe variante de speech: lunga-20 min, medie-7 min, mica-2 min 30 sec si foarte mica- max 1 min (aici incap trei de "aaa" :) ).
In loc sa scurtezi discursul pe genunchi, te uiti si tu in decolteul moderatoarei...pai nu? Daca nu apuci sa vorbesti, te alegi cu ceva...ca acum ma gandesc ca nu esti Monica Columbeanu ca sa te plateasca pentru prezenta...
Si-apoi statistic femeile au de consumat 20000 de cuvinte intr-o zi, pe cand barbatii doar 7000...COMENTEZI??? :))

valeria spunea...

...si da si sfara in tara inainte,batar crestem ratingul...si te tot invita ...asa pana la sfarsitu anului termini o fraza...

mosu spunea...

@sophie
io cred ca ma incadrez pe la 700; noroc cu scrisul ca se mai aduna, altfel cred ca ma bagau in statistica la “si altii”…

mosu spunea...

@valeria
m-am mai gandit; gata, la astia nu ma mai duc; poate la concurenta…
la ce barba deasa am ar trebui sa ma lase sa vorbesc macar 15 minute daca nu juma de ora

earthwalker spunea...

eu zic ca mai bine sa nu ai timp sa vorbesti, ca oricum, imediat ce deschizi gura te si intrerupe. si tu nu esti genul ala care vorbeste odata cu ea incercand sa o acopere. aoleu ce ma mai enervez cand ma uit la tv si ii vad vorbind deodata, unul peste altul.

mosu spunea...

ooo… da, la toate tocsourile astea de praimtaim sunt numai maimute intepate care nu lasa pe nimeni sa deschida gura; ma mir cum de mai vin oamenii aia; da majoritatea sunt neam cu ele; de fapt asta se si urmareste in emisiunile astea soul, circul care sa atraga multimea si nicidecum o confruntare de idei
acuma banuiesc ca nu m-ai crezut ca am fost la vre-un tocsou; e doar o alta poveste..

Costel spunea...

ahaaa :)

mosu spunea...

domn costel, "ahaa" vine de la "aha!" sau de la "hahaha..."?! eu inclin spre varianta din urma... ;)

Madelin spunea...

Io creca la tema asta “Tendinţe şi oscilaţii privind moralitatea societăţii româneşti” s-ar cere un "b". Ba chiar si un "z".

mosu spunea...

un "b minus"; sau un z, da cu lama :)

earthwalker spunea...

nu te-am crezut, am dat doar un sfat general pt oricine isi inchipuie ca ar putea spune ceva la tv.:)

Cora_ spunea...

eu te-am crezut... in stare... :)

mosu spunea...

:)

Anonim spunea...

Adevarat gag !

mosu spunea...

povesti vanatoresti anonimule... :)