duminică, 26 aprilie 2020

Vagonul de vite

Încerc să crăp un ochi, dar prin deschiderea îngustă nu pătrunde niciun fir de lumină. Creierul îmi spune că încă e noapte. Mișc o mână și simt cum mă dor toate oasele. Am dormit prost. Mintea se lasă pradă învălmășelii de gânduri ale dimineții. E o aglomerare de cuvinte și imagini, rupte parcă din vieți anterioare, unele legate de evenimente din trecut, altele care par să nu aibă nicio legătură cu mine. Un tren care trece printr-un lan de grâu, un copil care leagănă un ursuleț galben de pluș, un câine care iese pe poartă și o rupe la fugă, recunosc porțile casei părintești, dar câinele nu e al nostru, un bărbat care îmi dă binețe de peste drum și pe care îl recunosc vag…
Apoi brusc, ca și cum legătura la net pierdută pentru o vreme, se restabilește, creierul se conectează la zi, iar simțurile la realitate. Ceea ce aud este fără nicio îndoială țăcănitul unor roți de tren, iar trupul simte vibrația șinelor incomplet aliniate. Mă cutremur. Nici în vise n-ar fi trebuit să fiu acum într-un tren. Și nu orice tren! După mirosul de vită și textura de lemn a podelei, pe care o pipăi cu palma, îmi dau seama că sunt într-un vagon pentru transportat animale. Câteva fire de paie mi se agață umed de degete. Vagonul este închis complet, doar undeva la trei, patru metri de mine se zărește o dungă de lumină. Sus, în tavan, ca două stele proaspăt trezite, clipocesc două guri de aerisire. Văzând cât de mici sunt, simt cum încep să mă treacă sudorile. Dintr-o dată mi se face foarte cald și dau să-mi deschei doi dintre nasturii cămășii. Încerc să mă dezmeticesc. Când m-am culcat, știu sigur, eram în camera mea, în casa mea, aveam pe noptieră cartea, ochelarii, veioza, ceasul deșteptător. Nu-mi pot imagina ce s-ar fi putut întâmpla între timp, ca lucrurile să fi luat o asemenea întorsătură.
Întind cercetător mâna și descopăr că lângă mine stă lungit un alt trup. Îi ating pulpa și scutur ușor de cârpa pantalonului.
- Hei... hei… scoală…
Aud mormăitul aspru al unui bărbat adormit.
- Hei… scoală…
- Ce dracu! E atât de devreme! Lasă-mă să mai dorm…
- Trebuie să vorbim – îi spun în șoaptă, nu știu de ce, trăgând de pânza subțire.
- Ce naiba să vorbim, nu vezi că e noapte?! Du-te și te culcă!
- Nu cred că mai e vreme de dormit! Și problema e că nu înțeleg unde suntem. Poate mă ajuți tu să lămurim pe ce lume ne aflăm.
Simt cum bărbatul începe să se zvârcolească. Îl simt cum freamătă și îi aud respirația grea cum umple plămânii.
- Ce mama dracului? – întreabă el răstit și după tremurul podelei îmi dau seama că s-a ridicat în picioare. Unde naiba suntem?
Câteva alte foșnete se aud dincolo de liniștea îmboldită cu zvâcnete de osie.
- Hei… cine-i aici?  
- La dracu, aprindeți lumina…
- Unde suntem oameni buni?
După glasurile ițite, îmi dau seama că vagonul este aproape plin de oameni, care până mai adineauri dormeau întinși pe jos, pe podeaua de lemn acoperită parțial cu paie. Aud apoi pașii bărbatului de lângă mine depărtându-se și bătăile în pereții de lemn.
- Cretinilor… dați-ne drumul! Ce naiba se întâmplă aici?
- Cred că suntem într-un tren cu vagoane pentru transportat animale… Nu știu încotro mergem…
- Într-un vagon de animaleee? – aud mai multe voci, majoritatea feminine, întrebându-se văitat.
Apoi un țipăt sfâșietor cutremură vagonul, ca și cum trupul unui om ar fi fost sfâșiat de o lamă subțire uriașă. O femeie are un atac de panică. Urlă și se dă cu capul de podea. Cei din jur încearcă să o liniștească.
Bărbatul de lângă mine se așază înapoi și îmi șoptește în ureche.
- Chiar nu știi nimic, domnule?  
Și fiindcă răspunsul meu nu îl satisface, își întoarce cuvintele către cei din jur.
- Știe cineva dintre voi cum a ajuns aici?
O vreme se face liniște. Primul impuls e de cutremurare, apoi spaima invadează spațiul interior rarefiat.   
 - Nu… nu… nu…. nu…
- La dracu!
Vocile cad apoi amestecate, una peste alta, așa cum cad bulgării de cărbune din vagonetele șubrede și strâmbe.
- Nu-i a bună! – îmi șoptește bărbatul.
- Nu putem știi dacă e bună sau nu e bună, dacă nu descifrăm sensul poveștii acesteia – intră în vorbă și bărbatul de pe partea cealaltă. Sigur, sentimentul ăsta, că ești luat pe sus fără voia ta, e unul îngrozitor, dar poate toate au un sens pe care nu reușim să îl descifrăm.
- Pe naiba... despre ce sens vorbim aici?! N-are absolut niciun sens faptul că o mână de oameni ne descoperim într-un interior îngust, ca animalele, mergând spre dracu știe unde, căci dacă nu știm unde ne aflăm, cum naiba să știm încotro mergem. Eu mooor... Nu suport să fiu închis și să nu văd nimic din lumea de afară. Și bașca întunericul ăsta care acoperă totul.
Ochii s-au mai obișnuit cu bezna și descoperă mai multe contururi care până acum se topeau în obscur. Suntem probabil vreo treizeci de bărbați și femei. Bănuiesc însă că trenul are mai multe vagoane și în fiecare dintre ele sunt tot atâția oameni.
- Mi-e frică! – șoptește o femeie din față. Are un glas de femeie tânără, iar tonul nu indică teama, ci mai degrabă pierderea reperelor.
- De ce? – o întreabă bărbatul din dreapta.
Femeia tace o vreme. Întrebarea bărbatului a descumpănit-o.
- De necunoscut. Probabil asta e, nu altceva... Nu mi-e teamă de moarte, nu despre asta e vorba. Și îmi mai este teamă să nu-mi pierd mințile. Să treci atât de brusc dintr-o lume pe care o cunoști, care e a ta, pe care o controlezi, într-una plină de întrebări și neînțelesuri... e înfricoșător...
- Îmi place cum vorbești... Cum te cheamă?
- Maria...
- Spui bine, Maria... Cred că exact așa aș fi spus și eu dacă m-ar fi întrebat cineva. Nu cred că moartea este ceea ce ne sperie, cât teama de necunoscut și mai ales de necunoscutul mersului înainte...
- Sunteți duși. Noi stăm aici ca vitele în staul, închiși în beznă, dracu știe de cine, că niciunul nu avem nicio idee și voi discutați despre teama de necunoscutul mersului înainte. Mie nu mi-e teamă de nimeni și o să-i sparg dinții ăluia care a făcut măgăria. Doar că vreau să ies dracului mai repede din povestea asta cretină...
- Hei... eu am asta la mine... – se bagă în vorbă un alt bărbat cu glas ascuțit și întinde ceva înspre noi...
- Ce e aia?
- O furculiță...
Dau sa o pipăi... Da, e o furculiță. Cineva i-a îndoit primul și ultimul dinte, unul înapoi și altul înainte, doar dinții din mijloc au rămas în sus.
- De unde o ai?
- De la bucătărie – chițăie bărbatul cu glas de șobolan.
- De la care bucătărie? – se aude un glas de femeie.
Undeva în spate cineva începe să tușească în valuri. O tuse seacă, agresivă. Nu știu dacă bărbatul a răspuns și nu l-am auzit eu, sau a evitat să răspundă.
- Și ce vrei să facem cu asta?
- Eu știu?! M-am gândit că poate scormonim cu ea în pereți. Îi găurim și pe urmă ieșim afară.
- Nu-ți rupi oasele dacă sari din mers și îți fuge pământul de sub picioare?! Și dacă ieșim, ce facem, istețule? În mijlocul unei lumi pe care nu o cunoaștem...
- Heiii... nu te lua de mine... am venit și eu cu o idee. Dacă nu-ți place, vino tu cu alta.
- Eu cred că cel mai bine ar fi să încercăm să intrăm în poveste, în loc să ieșim din ea – reveni bărbatul din dreapta, care părea cel mai echilibrat dintre noi toți.
Cineva râse sarcastic.
- Așa?!
- Exact așa!
- Și de ce mă rog să ne băgăm de bună voie în povestea asta?!
- Ca să ne dumirim cum să ieșim. Cred că cel mai important lucru ar fi să înțelegem ce se întâmplă. Odată ce am înțeles acel ceva, să îl conștientizăm, să îl internalizăm. Iar dacă reușim asta, problema e aproape rezolvată, căci am restrâns totul într-un balon luminos dintr-un univers pâclos. Iar balonul acesta noi îl controlăm, pentru că noi l-am creat. Nu mai trebuie apoi decât să găsim poarta dinspre înlăuntrul acesta, spre exterior.
Nu se mai auzea nimic altceva decât țăcănitul roții metalice peste șina discontinuă. Ca un secundar de ceasornic. Nici podeaua nu mai vibra.
- De aceea primul lucru pe care trebuie să îl facem, este să punem împreună toate informațiile palpabile pe care le cunoaștem...
- Suntem într-un tren care ne duce la dracu-n praznic! – se grăbi o voce de femeie.
- Nu, nu așa! Trebuie să punem aici în mijloc informațiile brute, neprelucrate. Sigur că fiecare avem o părere, dar nu ne ajută interpretarea fiecăruia dintre noi.
- Suntem izolați într-un tren – tună bărbatul din cealaltă parte.
- Asta da! Suntem izolați. E un început bun pentru construcția pe care trebuie să o facem. Dar nimeni nu știe cu siguranță că suntem într-un tren. Asta e doar o reacție a creierului nostru bazată pe senzații trăite anterior. E ca și cum ai vedea un cerc portocaliu strălucitor și creierul te va duce imediat cu gândul la Soare. Dar poate fi la fel de bine o portocală în lumina unui bec. Deci nu e sigur că suntem într-un tren, asta e doar o percepție a simțurilor bâjbâind...
- Nu știm încotro mergem – mai sare altcineva.
- Da, și asta e ok.
- Nu înțelegem de unde au venit toate astea. Ieri eram ok, și azi, dintr-o dată, suntem într-o altă lume, complet diferită de ceea ce știam – mai adaugă Maria.
- Da, da, asta e foarte bine punctat. Deci fiecare dintre noi s-a trezit dintr-o dată rupt din lumea în care trăia și adus aici, într-o altă lume complet necunoscută. Suntem izolați, nu știm ce se întâmplă în jurul nostru, nu avem nicio idee încotro mergem... Da, da... suntem pe calea cea bună... – murmură bărbatul căutând parcă în gând pașii mai departe.
- Trebuie să vedem acum cine și de ce ne-ar fi putut aduce aici. Și nu un om trebuie să căutăm, ci un motiv, o cauză! Odată ce există un motiv sau o cauză, se vor găsi precis și oamenii care să împingă lucrurile spre cele mai neașteptate direcții...  
- Războiul...
- Nu cred... în timpurile moderne nimeni nu mai înghesuie oamenii în trenuri care-i duc spre destinații necunoscute. Războaiele moderne se poartă cu alte arme. Și dacă am fi refugiați, de ce n-avem de-ale noastre cu noi, cele de strictă necesitate, strânse într-o bocceluță?! Trebuie să fie altceva...
- Marțienii...
- Nu, nici vorbă. Marțienii te-ar tine închiși într-un tren? Să fim serioși!
- Vreo molimă...
- Ei da, asta da, asta ar putea să ne țină închiși... Și să ne rupă de lumea pe care o știam... Un virus...
- Ei, gata, gata! N-aveți voie cu astea aici – se aude o voce care parcă vine din vagonul din spate, sau mai degrabă de undeva de deasupra și apoi palmele pocnite de câteva ori.
O altă voce șoptește abia auzit din spatele meu.
- Nu trebuia să îi lași să se apropie de virus. Încep să coboare cu picioarele pe pământ.  
Apoi deodată ochii se umplu de o lumină lăptoasă orbitoare. Nu mai există niciun vagon, niciun țăcănit de osii, niciun miros de animal. Încet, încet, contururi încep să se deseneze pe retină. Oameni care stau pe scaune, la distanță unul de altul. Pare să fie o sală de așteptare, sau așa ceva. Unii oameni șed, alții aleargă grăbiți într-o parte și alta. Toți, absolut toți, poartă măști bleu.
O femeie se apropie de mine și îmi spune calm la ureche.
- E rândul dumneavoastră...  


Niciun comentariu: