De data aceasta lucrurile
stăteau cu totul altfel, țiganii veniseră în sat cu circul și cu șapte căruțe
cu coviltir boltit. Ceruseră aprobare de la primar pentru spectacol și împânziseră
satul cu afișe făcute de mână cu capul Euniciei și având scris mare împrejurul
chipului ei ca o aură, “Circul Marcom”. Nimeni nu știa sigur de unde vine
numele Marcom, nici măcar Armega, un țigan chipeș, înalt
și uscat, cu mustața căzând peste marginea buzelor până spre bărbie, purtând
mereu, indiferent de zi, o pălărie cu boruri mari care îi acoperea privirea și
un costum negru uzat, dar mereu curat, cu dungulițe zigzagate cenușii, care
părea să îi conducă pe țigani în noua lor viață. Unii încercau să inventeze
povești când venea vorba despre numele circului, dar niciuna nu semăna cu cealaltă,
pe la colțuri vorbindu-se că numele fusese de fapt citit de Armega, sau poate
de altcineva apropiat, pe zidul de cărămidă roșie al unei fabrici din orașul
cel mare și îi plăcuse atât de mult trecătorului, încât acestuia îi rămăsese ca
o scoabă în minte. Pe Eunicia o știa. Să tot fi avut vreo șaișpe șaptișpe ani când
o văzuse ultima dată. Era o codană cu părul negru ca noaptea și ochi migdalați,
ademenind bărbații în cortul ei de pânză galben pai și golindu-le
portofelele, nimeni nu știe cum, căci pe de o parte se șoptea că Eunicia nu-și vânduse
nimănui fecioria, pe de alta niciunul dintre bărbați nu voia să vorbească
despre asta. Doar șușoteau suspinând amețiți la ieșirea din cort despre gustul
florii de mac, fără să dezvăluie curioșilor niciun detaliu despre floare, ori
despre gust.
Țiganii își întinseseră
încă din prima zi, nu la marginea satului așa cum o făcuseră în alte dăți, ci
chiar în mijlocul obștii, cinci corturi mici și unul mare, vopsit țipător, în
care urmau să aibă loc reprezentațiile, iar în fața sa, pe un panou de lemn, lipiseră
programul spectacolelor: Ora 18 Femeia cu trei țâțe, Ora 19 Bărbatul cu două baroase,
Ora 20 Aruncătorul de ghiulele, Ora 21 Bărbatul dinăuntru, Ora 22 Fecioara pasăre,
Ora 23 Ghicitoarea Magnolia. Orarul era complet orientativ, căci după prima zi
Firică constată că, deși ordinea reprezentațiilor se păstrase, ele durau oricât
numai o oră nu, ghicitoarea Magnolia terminându-și numărul undeva înainte de
zece, așa încât cei ce voiseră să își afle viitorul, trebuiseră întâi să își înmoaie
picioarele într-însul. Cu aceeași ocazie Firică înțelese și că nu era vorba de
fapt despre un circ adevărat, așa cum era în orașul de departe, ci mai degrabă
despre mai multe barăci de bâlci strânse sub același acoperiș.
În sat sosirea
circului nu fusese o surpriză pentru nimeni. Toată suflarea știa deja despre
Marcom, căci vestea mersese mai repede decât roțile de lemn pingelite cu fier, sătenii
aflând de pe la rudele și prietenii din satele vecine despre parascovenie, unii
apucând chiar să pătrundă tainele femeii cu trei țâțe sau ale bărbatului cu două
baroase. Numai despre bărbatul dinăuntru nu știa nimeni nimic...
„Ai auzit bă, bărbatul
cu două scule! Hi, hi,hi!” chicotise Alupraștie dându-i un cot între coaste și deschizând
un zâmbet larg cât capacul zimțat al cutiei de fasole. „Si io vreau două băăă!
Să mă dorească toate femeili!” mai adăugase Alupraștie aruncând discret un ochi
între picioare, acolo unde nimic nu părea să confirme ipoteza că proprietarul avea
să fie dorit de toate femeili. Lui Firică nu-i fu greu să afle chiar din prima
seară, că spectacolul „Bărbatul cu două baroase” avea ca personaj principal
chiar un bărbat cu două ciocane mari și grele. Era un țigan solid, cu mușchi de
otel, unși cu seu de oaie, strălucind în lumina felinarelor, care lovea cu
sculele imense o nicovală la fel de uriașă, scoțând însă, spre uimirea
auditoriului, sunete absolut ancestrale, nu înainte de a invita însă publicul să
își testeze bărbăția încercând să le ridice, ceea ce reprezenta de fiecare dată
o experiența jenantă pentru cutezători.
„L-ai ascultat pe bărbatul
cu două ciocane? Vaaai cum le mai lovește!” i se lipise Marioara de umăr,
icnind cu glas de mâță și cu ochii rostogolindu-se către cer în spirală, ca un
OZN condus de un pilot matolit. „Ca stelele cântă, mă! Așa de cristalin și de
curat se aude, de parcă le lovește de marginea cerului, nu de bucata aia de
fier îndoit” mai oftă ea și Firică se văzu nevoit să accepte că bărbatul cu două
baroase cucerise definitiv asistența feminină a satului, ba mai mult,
dezgropase dintr-însele simțăminte pe care nici nu știau că le posedă.
Pe Firică nu îl
interesa însă nici bărbatul cu două scule, nici ghicitoarea Magnolia, nici
fecioara pasăre, deși auzise că Eunicia se făcuse de două ori mai frumoasă, iar
ochii săi erau și mai migdalați, dar rămăsese tot fecioară. Pe Firică îl
interesa doar bărbatul dinăuntru, din simplul motiv că oricât se străduise să afle
despre ce este vorba, nimeni, dar absolut nimeni, nu putuse să îi dea vreun amănunt
cât de mic despre spectacol, ca și cum cineva ar fi șters cu o cârpă curată
mintea fiecărui spectator la ieșirea din cort. Iar lui Firică nu degeaba i se
spunea Firică. Fusese poreclit astfel tocmai fiindcă încerca tot timpul să
despice firul în patru, oricât de subțire ar fi fost el.
„Hai la circ neamuleee... vino să vezi femeia cu trei țâțe, bărbatul cu două
baroase, fecioara pasăre și să-ți ghicească în palmă ghicitoarea Magnolia” țipa
un țigan umflat, cu glas de furtună, după care sufla cât îl țineau bojogii într-o
trompetă strâmbă de tablă. „Hai la circ neamuleee... să vezi ce n-ai mai văzut și
să simți ce n-ai mai simțit”. Iar oamenii se înghesuiau, deși cei mai mulți aflaseră
deja că femeia cu trei țâțe o avea pe cea din mijloc din plastic, cei drept
greu de deosebit de celelalte două, iar aruncătorul de ghiulele nu era așa de
spectaculos cum și-ar fi dorit, deși ultima ghiulea aruncată în staluri, de
plastic de altfel, îi făcea și pe cei mai stăpâni pe sine să se scape.
Cei mai puțini mușterii
se îndemnau însă spre bărbatul dinăuntru, asta fie pentru că publicitatea fusese
insuficientă pe segmentul înlăuntruri, fie pentru că personajul principal nu părea
să prezinte interes. Firică își cumpără bilet dar nu intră, așteptă până când
marginile de pânză ale cortului se închiseră ca petalele unei lalele și abia
apoi se strecură înăuntru printr-o despicătură pe care o ochise din vreme, ascunzându-se
în spate, sub băncile de lemn. El voia să spioneze spectacolul, nu să îl vadă...
De la prima aruncare de ochi Firică constată surprins că nu toate locurile erau
ocupate, ba mai mult, locurile erau ocupate din două în două, între fiecare doi
privitori existând un loc liber. „Oare cum de s-or fi așezat așa?! Mie nu mi-a
spus nimeni nimic atunci când am cumpărat biletul! Oare așa au știut ei să o facă,
sau i-a așezat cineva cu mâna după ce au intrat?!” se gândi Firică, mirat că organizatorul
acceptase să piardă jumătate din bani la fiecare spectacol. Din spate nu auzea
foarte bine, dar imediat ce luminile se stinseră apăru în pâlnia singurului
felinar rămas aprins, un bărbat. Firică nu avu nicio îndoială. Era înalt și
uscat, cu o mustață căzând peste marginea buzelor până spre bărbie, purtând pe
cap o pălărie cu boruri mari care îi acoperea privirea și un costum negru uzat cu
dungulițe zigzagate cenușii. Era Armega. Țiganul începu apoi să vorbească
despre bărbatul dinăuntru. Povestea despre un alt om, care sălășluia în el,
care avea un cap, două picioare și două mâini ca și el. Un om care gândea, care
vorbea, care mânca și dormea ca și el. Auditoriul începuse să freamăte, deși
Armega nu se înfierbânta deloc din alunecarea cuvintelor. Vorbele sale se înșirau
molcom și curgeau lent, neizbindu-se-n maluri, ca un râu de câmpie, poate doar
locul spre care se îndreptau să fi fost fremătătoriu. Apoi Armega povesti despre
dorințele bărbatului care uneori erau aceleași cu ale sale, de cele mai multe
ori altele. Firică nu auzea bine tot ce spune bărbatul, dar îl urmarea atent cu
privirea. Tiganul îl captiva. Și nu doar pe el. Avea ceva magnetic în glas, ca și
cum vorbele nu îi veneau din gură, ci de undeva mult mai de departe, dintr-o
sferă înaltă cu care era conectat printr-un tub transparent, dar și în mișcările
ce nu păreau a fi ale lui, ci ale mai degrabă ale unui bărbat care trăiește undeva
într-o altă lume, plină de oameni, plină de viață și căruia el, Armega, îi este
doar umbră. Iar privirile, privirile le putea doar ghici, căci niciodată nu ieșeau
de sub borurile largi ale pălăriei, dar le simțea întinzându-se prin cort, alunecând
peste oameni și lemne, pipăindu-le, agățându-se de ele, zgâriindu-le ca o mână
descarnată și uscată de om bătrân. Pe Firică îl scoase din reverie sunetul ascuțit
al unei trompete. Două fete apărură ca din senin și întinseră un cearceaf alb
peste burta lui Armega. Felinarul care îi lumina fața se stinse și o lumină ciudată
aprinse pânza. Prin ea se putea vedea în burta lui Armega, iar în burta lui
Armega se vedea... se vedea bărbatul dinăuntru, despre care povestise mai
devreme. „Bună seara, mă bucur să vă văd astă seară aici” șoptise bărbatul dinăuntru,
cu un glas care nu era clar al lui Armega, ci mai degrabă al unui om bătrân și
obosit. „Nu vă speriați, nu aveți de ce să vă speriați – continuase glasul – eu
sunt un bărbat ca oricare altul dintre bărbații care sălășluiesc înăuntru.
Poate că am mai mulți ani decât cei mai mulți dintre ei, dar altceva nimic în
plus sau în minus.” Sala vui. Firică simți dintr-o dată un tremur, o energie
interioară venind din sufletele spectatorilor care expandă brusc făcând cortul
să se cutremure. O răceala subită, ca și cum ar fi intrat dintr-o dată cu toții
într-o peșteră adâncă, cuprinse interiorul cortului. Firică se ciupi. Ceea ce i
se întâmpla părea ireal. Încercă să scruteze cu privirea pânza și omul desenat
peste ea și luminile și bărbatul uscat care rămăsese înțepenit în picioare. Totul
părea o farsă extrem de bine pusă la punct. Atât de bine încât părea aproape
reală. Și multe îl făceau să spună că bărbatul dinăuntru era aproape real. Vocea
lui în primul rând părea să fie vie, spre deosebire de cea a lui Armega, apoi
chipul care se mișca pe pânză nu era înghețat deloc, dimpotrivă, își mișca natural
buzele, ochii, obrajii. Când privi mai atent, Firică constată că bărbatul dinăuntru
chiar semăna cu Armega, doar că părea să fie cu vreo treizeci de ani mai bătrân.
„În fiecare dintre voi există înăuntru o persoană vie care trăiește alături și odată
cu voi. Unii o iau înainte, alții rămân în urmă, dar ei sunt acolo, trăiesc cu
voi, vorbesc cu voi, se sfătuiesc cu voi. De cele mai multe ori nici nu îi băgați
în seamă pe oamenii ăștia, deși ei vor să vă ajute, ei trăiesc prin voi și
pentru voi. Eu am venit aici în seara asta să vă deschid ochii. Voi veți face
ce veți fi crezut de cuviință după ce veți ieși pe ușa aceea, dar în seara asta
veți ști că nu sunteți singuri și că cel mai important lucru pe lumea asta este
să-l cunoașteți pe cel dinăuntru și să fiți împăcat cu el” Glasul chipului de
pe pânză se auzea din ce în ce mai stins, ca și cum vorbele l-ar fi obosit intens,
ca și cum cuvintele ieșite de pe buzele albe ar fi plecat fiecare cu câte o bucățică
de energie, care l-ar fi secătuit și i-ar fi topit prezența pe pânză. Imaginea lui
se stingea încet, în timp ce felinare ascunse undeva la baza băncilor de lemn începeau
să-și răsfire lumina. Abia atunci Firică înțelese cu nemărginită uimire de ce lângă
fiecare om era un loc liber pe bancă. Pentru că lângă fiecare om, pe locul inițial
liber, ședea acum bărbatul dinăuntru, bărbatul dinăuntru al fiecăruia, niște mogâldețe
transparente și bleu, de mărimea unei păpuși, ca niște jucării de gelatină, dar
care se conturau din ce în mai puternic în lumina păstoasă venind parcă din miejii
Pământului. Abia atunci, pentru o fracțiune de secundă, Firică descoperi și privirea
lui Armega și se cutremură. Armega nu avea ochi, orbitele sale erau goale. Legând
această descoperire cu ceea ce văzuse mai devreme și cu impresia că mișcările
sale sunt parcă manevrate de un păpușar, Firică înțelese că Armega nu era om,
el nu era nici măcar trup, Armega era doar o carcasă de carne.
„Bună seara” auzi în
fața sa. Păpușa cu trup albastru străveziu își înclină capul înspre omul de lângă
ea. „Bună seara” îi răspunse bărbatul zâmbind și îi întinse mâna. Firică ar fi
vrut să plece, era prea mult pentru el. Se simțea ca și cum ar fi fost părtaș
la împărțirea lumii între cei mari, mai mult, la împărțirea Universului între
cei mari. Iar el era un nimeni, el era un nimic, un fir de praf, o scamă pe pantalon.
„Mă bucur să te cunosc” se auzi iar glasul stins al bărbatului dinăuntru șezând
pe banca din fața sa. „Ce mult mă bucur eu să te cunosc” se auzi și glasul bărbatului.
Apoi luminile lăptoase se stinseră de tot și cortul se cufundă în întuneric,
dar se umplu de șoapte, care creșteau în intensitate ca un tsunami apropiindu-se
de mal. Firică simțea cum se sufocă, era o fierbere în interiorul său, o
umplere de sine, care îl lăsa fără spațiu și fără aer. Nu putea așeza în
chenare reale nimic din ceea ce văzuse și auzise, oricât încerca. Oricât dorea
să dea un contur clar imaginilor care i se perindaseră prin fața ochilor, ele
se disipau ca un nor și se așezau pe un cer fantomatic, creionând propria
imagine. Stingerea luminilor fusese cu înțelepciune aleasă de cel ce regizase spectacolul.
De altfel toată regia, dar și realizarea, erau demne de un Oscar. Te prindea între
petalele ei ca o floare carnivoră, forțându-te să aluneci prin canalul făcut de
petale până în adânc, într-un pot catifelat din atingeri suave, din miresme și
culori, topindu-te în acidul dulce și făcându-te una cu împrejurul. Glasul țiganului
umflat, cu trompeta de tablă, i se zbătea în timpane. „Hai la circ neamuleee, vino
să vezi femeia cu trei țâțe, bărbatul cu două baroase, fecioara pasăre și să-ți
ghicească în palmă ghicitoarea Magnolia. Hai la circ neamuleee, să vezi ce n-ai
mai văzut și să simți ce n-ai mai simțit.”
Luminile se aprinseră
brusc și puternic, de parcă ar fi fost niște reflectoare electrice, nu niște amărâte
de felinare cu gaz. Firică dădu ochii roată. Spectatorii, majoritatea bărbați, își
frecau ca și el ochii. Umpluseră spațiul aproape complet, doar că între ei
exista câte un loc liber, ceea ce îl miră grozav pe Firică. Dădu să plece înainte
să se înghesuie mulțimea dar când se răsuci lovi ceva cu piciorul. „Hei, uită-te
pe unde calci!” Era o mogâldeață de om de mărimea unei păpuși. Firică rămase înțepenit.
„Ți-a plăcut?” adăugă mogâldeața, înainte ca Firica să-și revină din surprindere,
apoi o luă înainte, ieșind prin deschiderea de pânză, ca și cum ar fi dorit să-i
dezvăluie calea...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu