Feria d'Arles a început deja și străzile orașului
sunt pline de aficionados. Zbiară, se agita, își ridică spre cer eșarfele roșii
și le scutură plini de îndrăzneală înspre taurii albi alunecând cuminți peste câmpia
albastră. Arles fierbe ca un cazan cu smoală. Muzica, vinul și hărmălaia bărbaților
cu mânecile suflecate și cu piepturile înfumurat înfipte înainte, îl scot din minți
pe Manuel. Ar fi trebuit să se care la casele lor, să nu fi venit niciodată. Amfiteatrul
ar fi trebuit să rămână doar pentru el, pentru el și pentru Nimeño. Ei doi ar
fi umplut cu siguranță deopotrivă arena și tribunele, dar nu cu zbierete și cu zvârcoliri
de carne, ci cu simțire și cu eleganța trăirii. Însă în felul acesta nu ar fi intrat
niciun ban în buzunarele scârnăviilor. Iar ei nu concept una ca asta. Ei vor să
se îmbuibe cu hârtii, să și le bage în buzunare, în ochi, în seifuri, să-si înfunde
gâtlejurile groase cu hârtiile murdare. Dar el nu are hârtii. El nu are niciun ban!
Manuel are să meargă mâine în Gimeaux corrals să vadă
taurii. Îi place să stea ore în șir lângă țarcul lor și să îi admire. Sunt cele
mai puternice animale de pe Pământ. Grumazul lor zdravăn ca un stejar bătrân,
picioarele puternice ca arcele amfiteatrului, trupul masiv dar armonios și mai ales
coarnele ascuțite, bijuteriile lor. Îl încântă de fiecare dată când îi vede și
un fior lăuntric îl scutură când le privește ochii, un amestec de dârzenie și blândețe
topindu-se în ei. Are să participe la amiază la encierros, cu Philippe, cu
Santos, cu Martin, cu Pedro, cu Antonio, cu Andre și cu ceilalți prieteni ai săi.
Are să alerge pe străzile orașului, să se bucure de libertate, a sa și a lor, să
se joace cu timpul. Și în toată această vreme are să caute o soluție. Dacă nu
are s-o găsească, știe ce-i de făcut...
- Hei
Manuel. Știi cine vine? El Nimeño! Îți dai seama, Manuel, El Nimeño vine la amfiteatru!
Ții minte cum ne jucam de-a matadorii la amfiteatru când eram copii?
Manuel pleacă ochii. Fuge de Andre. Se ascunde în
spatele lăptăriei lui Jesualdo. Se așază pe vine și rupe un fir de iarbă. E verde
și crud. Manuel îl fărâmă în bucăți mici și zemoase. Apoi cade în genunchi. Stomacul
îl sfârtecă. Mereu când gândurile se învolbură în stomac, când emoțiile îl cotropesc,
simte cum săbii ascuțite îi aleargă prin mațe. Trage aer în piept și încearcă să
respire cadențat. Gândurile fug roată. De la Andre la Philippe, de la Philippe
la Santos, de la Santos la Martin, de la Martin la Pedro, de la Pedro la
Antonio, iar de la Antonio înapoi la Andre și se adună apoi stol deasupra amfiteatrului.
Coboară încet rotindu-se-n cerc. De sus îi vede pe băieți, au șapte, opt, nouă
ani. Andre e El Matador. Are cămașa roșie pe care i-a cumpărat-o maică-sa de la
Marseille de ziua lui. A scos-o și o flutură ca pe o capote. Ceilalți se învârt
pe lângă el. Și-au pus degetele arătătoare în vârful capului și scurmă cu vârful
tenișilor jerpeliți nisipul. Andre se răsucește și strigă „Oleeee”. Philippe a
nimerit cu coarnele în gol, iar pânza roșie flutură victorioasă. Santos se pregătește
dar nu nimerește nici el cârpa. „Oleeee”. Nu o nimeresc nici Martin, nici Pedro,
nici Antonio. Tribunele exultă, ovaționează prestația matadorului. E bun, e
extraordinar de bun. Însă tribunele tac, spectacolul nu este încă terminat, mai
este un biou. Este cel mai tânăr dintre toți, dar sapă nervos nisipul cu copitele.
Manuel zâmbește, se recunoaște. Nu-și folosește arătătoarele pe post de coarne,
căci degetele lui sunt prea mici și prea subțiri, are două bețe din lemn de acacia
pe care le-a jupuit de coaja tare, iar lemnul este acum alb și strălucitor. Taurul
zvâcnește cu viteză și se înfige direct în capote pe care o smulge din brațele încremenite
ale matadorului. Tribunele au înlemnit, oare ce se întâmplă!? Asistăm la o
surpriză?! Taurul cel tânăr se răsucește însă rapid, revine în fugă și își înfige
nervos coarnele în coastele matadorului. Acesta a fost surprins complet nepregătit.
Lovit cu putere, se dezechilibrează și se prăbușește în genunchi. Tribunele au amuțit.
Cineva, de undeva de sus, de pe ultimele rânduri, a țipat ascuțit. „Nu e
corect, nu m-ai lăsat să-mi aranjez cămașa. Te-ai grăbit!” se răstește Andre sprijinit
cu o mână și un genunchi în pământ, încercând să se ridice. Dar taurul cel tânăr
a făcut o rotire de 180 de grade și se întoarce din nou mușcând pământul. Tribunele
nu mai răsuflă. De data aceasta îl lovește pe matador direct în piept. El Matador
cade pe spate și nu se mai ridică... Ceilalți se apropie să-l ajute. Tribunele sunt
din nou în picioare și îl ovaționează pe învingător...
Manuel zâmbește larg. Vremurile au trecut, dar își
amintește foarte bine totul. Soarele, nisipul, jocul și mai ales amfiteatrul cu
fiecare colțișor al lui. Amfiteatrul are mai bine de două mii de ani, e de pe
vremea romanilor. Oamenii locului spun că acolo au avut loc lupte între gladiatori
și între gladiatori și animalele sălbatice, aduse special din toate colțurile imperiului,
urși, tigri, lei, pantere. Manuel tresare. Își amintește foarte bine totul. „Acesta
e un canal de scurgere a sângelui. Nimeni nu știe despre el, numai eu. Vine de
la camera unde erau aduse și depozitate animalele moarte și iese din amfiteatru
pe la colțul dinspre fabrică al gardului, pentru a se vărsa în pârâu. O să-ți
arăt unde”. Și Charles îl ia de mână și îi arată tunelul prin care sunt scoși
din arenă taurii învinși. Și camera unde stau o vreme i-o arată, iar în capăt, într-un
colț, vede deschiderea din zid. E pe jumătate îngropată în pământ. Cealaltă jumătate
e mascată de întuneric. Încăperea nu mai e demult folosită. Miroase a mort și a
istorie. Charles se apleacă pe vine, cercetează cu lanterna tunelul îngust și râde.
„Eu nu cred că încap pe aici, dar tu nu ai nicio problemă să treci prin el. Ai
curajul să intri? Îți dau lanterna mea și te aștept la celălalt capăt.” Și
Charles îi întinde lanterna și pleacă. El se lasă în genunchi și privește înăuntru.
Tunelul e suficient de larg pentru el. Pornește pe dată. Poate merge pe vine, uneori
se lovește cu capul de pietrele ieșite din tavan, dar drumul e drept și nu-i este
teamă. Ba da, un pic îi e. Dacă n-ar fi avut lanterna s-ar fi întors cu siguranță,
așa însă merge înainte. Dar îi e tot mai teamă, deși vrea să braveze. „E
aproape, numai puțin și ajung!” Tunelul trece pe sub tribune și iese așa cum
i-a spus Charles, afară din amfiteatru, undeva lângă pârâu. Se curmă brusc,
probabil oamenii au săpat cândva locul pentru o construcție și au stricat o
bucată din el. O gaură verticală îl ajută să ajungă la lumină. Charles așază înapoi
cu atenție ramurile de cedru, pe care tot el le-a dat la o parte. „Tunelul ăsta
trebuie să rămână afacerea noastră. Nimeni nu trebuie să știe despre el” – îi spune
Charles și își duce o mână la inimă. Manuel și-o duce și el. Secretul rămâne al
lor și numai al lor.
Găsește repede groapa. E acoperită tot cu ramuri
de cedru. Sunt însă toate uscate. Probabil Charles n-a mai trecut de mulți ani
pe acolo. Nici el n-a trecut. Nu mai știe nimic despre Charles, era un băiat înalt,
cu cinci-șase ani mai mare. Inima îi tremură puternic. Oare mai încape? Între timp
a crescut. Se uită în stânga, se uită în dreapta. Nu e nimeni, doar în depărtare,
pe stradă, se aud oamenii chiuind. Și peste zid, în amfiteatru. Manuel își imaginează
că tribunele sunt deja pline, oamenii nu mai au răbdare, aplaudă și strigă. Coboară
prin gaura căscată în pământ și ajunge la tunelul din piatră. E îngust, e foarte
îngust. Își aprinde lanterna. Sufletul i se chircește, dar știe că nu are decât
două soluții, să meargă înainte și să izbândească, sau să se întindă în fața
taurilor mâine la bandido și să se lase călcat în picioare. Încape culcat. Se poate
sprijini ușor pe coate și pe genunchi ca să înainteze, dar mersul e anevoios. Ține
lanterna în gură ca să poată înainta mai ușor. E rece, e foarte rece, dar după
primii metri Manuel nu mai simte răceala. În schimb simte cum i se julește
pielea de zidurile de piatră și de pământul rece. Îl zgârie vârfurile ascuțite ale
pietrelor și boabele de nisip îi scrijelesc epiderma. Simte istoria celor două
mii de ani înșurubându-se în trupul său și sângele animalelor ucise mușcând-l
ca niște șerpi și pătrunzându-i în carne. Sângerează, știe că sângerează pentru
că toată pielea îl ustură, dar merge înainte. Sudoarea și sângele îi acoperă,
ca o piele nouă, trupul, o simte, dar nu îl mai deranjează nici răceala, nici durerea.
Apoi vede lumina. Un colț de lumină. Stinge lanterna și se ghidează după ea. Nu
mai vede nimic altceva în afară de vârful ascuțit de lumină. Ochii îl dor. Tunelul
se termină și se cască într-o încăpere largă. Nu mai recunoaște camera care ar
fi trebuit să fie cea în care erau aduse cândva animalele omorâte. Nu vede nimic
altceva decât conturul rotund prin care se iese în arena. E mic ca un bănuț,
dar crește, ca o minge, ca o masă, ca o coroană de cedru. Îl doare spatele, nu
se mai poate îndrepta și înaintează în patru labe către lumină. În fluturări de
umbre se întrezărește conturul arenei. Zâmbește, a izbândit. În fine, evantaiul
de lumină sparge punga de întuneric din ochii săi și totul devine limpede în jurul
său. Tribunele sunt pline ochi, oamenii sunt colorați și gălăgioși. Aplaudă și tropăie.
Iar în mijlocul arenei... Nu-și poate crede ochilor, în mijlocul arenei este chiar
el, El Nimeño. E strălucitor ca un rege. Traje de luces strălucesc orbitor.
Manuel îl soarbe din ochi. Costumul e magnific iar bărbatul încântător. Montera,
chaquetilla, taleguilla, medias, camisa, zapatillas, toate sunt minunate și i
se potrivesc ca unui manechin. Vrăjit, înaintează câțiva pași. Și brusc
tribunele amuțesc. L-au zărit. Abia atunci în plină lumină realizează. Își privește
picioarele și le vede îmbrăcate în piele groasă și păr des. În loc de pantofi
are copite. Nu are timp să își revină căci tribunele izbucnesc în urale asurzitoare.
El Nimeño își desface capote și face un arc de cerc complet cu ea desfăcută,
apoi se oprește și îl privește în ochi, parcă invitându-l să intre în arenă. Tribunele
sunt în delir. Manuel e nervos. Scurmă cu vârful piciorului țărâna. Amfiteatrul
stă să se prăbușească de freamăt. Manuel tresare. El Nimeño, magnificul Nimeño,
conturul viselor sale și steaua care i-a călăuzit pașii atâția ani este acolo, lângă
el în arenă. Doar Manuel și El Nimeño, față în față. Iar el îl poate învinge, îl
poate învinge pe neînfricatul și biruitorul El Nimeño și poate deveni mai faimos
decât el. Răscolește din nou țărâna cu vârful copitei, apoi fremătă nervos nările...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu